Menu

FAQ duurzaamheid

  • Wat is de Nature Impact Rating?
  • De Nature Impact Rating is een uitdrukking gebaseerd op de score van het Global Sustainable Enterprise Systeem (GSES). Het is een onafhankelijk overkoepelend informatielabel om consumenten over de hele wereld op dezelfde manier te informeren over de duurzaamheid van producten. Alle relevante reeds bestaande wereldwijde certificaten en ecolabels (meer dan 560) zijn verwerkt in het GSES System.

  • Met welke organisatie werkt Xenos samen om de Nature Impact Rating te berekenen?
  • Omdat onze producten de basis vormen van ons dagelijks werk waarmee we onze klanten willen verrassen, willen we graag transparant zijn over onze producten en wat de invloed daarvan is op onze planeet. Om dit te kunnen doen, werken we samen met Global Sustainable Enterprise System (GSES).

  • Hoe wordt de Nature Impact Rating berekend?
  • Voor de berekening van de Nature Impact Rating maakt Xenos gebruik van de Sustainable Product Footprint standaard van (GSES). GSES heeft een overkoepelend en geverifieerd meetsysteem wat op productniveau in kaart brengt wat de impact is van een product op de planeet. Van onze producten wordt de duurzaamheid van materialen en het productieproces gemeten. Na verificatie (controle) en validatie (geldigverklaring) resulteert dit in een score: de Nature Impact Rating.

  • Hoe is de Nature Impact Rating zichtbaar op de website?
  • Deze rating tonen we bij onze producten door middel van groene blaadjes. De laagste score is nul groene blaadjes, de hoogste score bedraagt vijf groene blaadjes. Dit geeft weer wat de impact is van het product op de planeet.

  • Welke onderdelen bepalen de Nature Impact Rating?
  • a) Product materialen: recyclebaar, herbruikbaar, composteerbaar, gifstoffen in gebruiksproces, FSC-gecertificeerd.

    b) Productieproces: gemaakt van gerecyclede/hergebruikte/biobased materialen, gifstoffen in productieproces.

  • Hoe werkt de meting (verificatie en certificering) van producten?
  • De samenstelling van producten wordt extern geverifieerd door een onafhankelijke certificerende instelling. De analyse van een product op de genoemde criteria wordt gedaan in het GSES platform. Na verificatie wordt aan producten op elk onderdeel een percentage tussen 0-100% toegekend. Hoe hoger het percentage, des te positiever dit kenmerk. Het gemiddelde percentage over alle gemeten onderdelen en kenmerken bepaalt het aantal groene blaadjes. Om een score kunnen krijgen, moet van elk product onderliggende informatie worden opgevoerd. Hiermee wordt de Nature Impact Rating onderbouwd op basis van de GSES Score.

  • Wat betekent het aantal groene blaadjes in de Nature Impact Rating?
  • Een product krijgt een score van nul tot vijf blaadjes op basis van de impact die het product heeft op onze planeet. Ook halve blaadjes worden getoond. De laagste score is nul groene blaadjes, de hoogste score bedraagt vijf groene blaadjes. Omdat we volledig transparant willen zijn worden ook gevalideerde producten met een score van nul blaadjes getoond.

  • Worden het vervoer en bezorging van producten ook meegerekend in de Nature Impact Rating?
  • Ja, onder de Environmental Footprint, echter hebben de leveranciers binnen de retail nog geen geverifieerde data voor CO2 certificering. Dit is iets wat wel mogelijk is in de toekomst.

  • Waarom zie ik bij sommige producten een onvolledige score of geen score?
  • Als bepaalde producten of productonderdelen nog niet gemeten, geverifieerd en/of gevalideerd zijn, worden deze niet getoond. Zo zie je dus alleen relevante informatie.

  • Waarom verkoopt Xenos producten met een lage Nature Impact Rating?
  • De Nature Impact Rating is onze eerste stap in het volledig transparant maken van de duurzaamheid van onze producten. We zijn hiermee gestart omdat de producten onze basis vormen en de grootste impact hebben. We kunnen nu bepalen welke onderdelen verbeterd moeten worden om uiteindelijk een natuur positiever product aan te bieden.

  • Is een product met een lage Nature Impact Rating een slecht product?
  • Nee, de Nature Impact Rating zegt iets over de impact op de planeet en niet over de kwaliteit van een product. Een product met één blaadje kan eventueel ook al beschikken over een aantal positieve elementen, die we stapsgewijs willen verbeteren.

  • Kan de Nature Impact Rating veranderen?
  • Ja, deze kan veranderen. Bijvoorbeeld door aanpassingen in materiaal, verpakking en productieproces of doordat meer onderdelen gemeten, geverifieerd en gevalideerd zijn.

  • Waarom zie ik de Nature Impact Rating niet terug bij andere webshops?
  • Omdat we de eerste Nederlandse retailer zijn die besloten heeft om de Nature Impact Rating bij onze producten op onze website te tonen. Iedere organisatie kan gebruik maken van het GSES-system, om dezelfde transparantie te bieden.

  • Hoe kom ik meer te weten over jullie natuur positieve ambities?
  • Door onze duurzaamheidspagina te bezoeken.

  • Waar vind ik jullie duurzame producten?
  • Bij alle producten op onze website is de Nature Impact Rating zichtbaar. We hebben geen aparte pagina met duurzame producten omdat ze verweven zijn in ons hele assortiment.

 

  • a. Gemaakt van gerecyclede materialen

    Het product (of delen daarvan) heeft een percentage materialen dat gerecycled materiaal bevat.

    b. Gemaakt van hergebruikte materialen

    Het product (of delen daarvan) heeft een percentage materialen dat hergebruikt is.

    c. Gemaakt van hernieuwbare materialen

    Het product (of delen daarvan) heeft een percentage materialen dat hernieuwbaar is. Hernieuwbare grondstoffen zijn (bijna) onuitputtelijke grondstoffen, waarvan de voorraad in een korte periode kan worden hersteld.

    d. Gemaakt van biobased materialen

    Het product (of delen daarvan) heeft een percentage materialen dat gemaakt is van hernieuwbare grondstoffen zoals zetmeel, suiker, cellulose, melkzuur, eiwitten of via micro-organismen.

    e. (Vrij van) gifstoffen in het productieproces

    Aanwezigheid van gifstoffen die tijdens het productieproces al dan niet vrij kunnen komen o.b.v. chemicaliënwetgeving (REACH).

Welke (vul)materialen worden gebruikt bij een webshopbestelling?

Onze webshopbestellingen worden altijd met zorg en zo passend mogelijk ingepakt. Dit om ervoor te zorgen dat een bestelling compleet en zonder breuk bij jou als klant bezorgd wordt. Omdat we transparant zijn over onze stappen op onze natuur positieve reis, hebben we hier een overzicht van alle materialen die je eventueel tegenkomt in je Hebbedoos.

  • De Hebbedoos
  • Onze Hebbedozen worden gemaakt van materiaal wat afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen (te herkennen aan het FSC logo). We vragen om onze Hebbedoos te recyclen door het RESY symbool terug te laten komen op de onderkant doos (symbool staat voor recycling van papier en karton).

  • Luchtkussenfolie
  • Dit folie wordt gebruikt om bijvoorbeeld een breekbaar product in te rollen, zodat het zonder schade bezorgd wordt. We gebruiken hiervoor binnenkort de meest duurzame variant van 100% gerecycled folie. Kenmerkend voor dit soort folie, is de grijze kleur.

  • Fill air zakjes
  • Deze zakjes worden gebruikt om onze Hebbedozen op te vullen, zodat de producten, zoals kussens, niet kunnen verschuiven in de doos tijdens het transport. De reden waarom dit zo belangrijk is? Dan is de kans op breuk van artikelen tijdens transport veel kleiner. Het plastic wat hiervoor gebruikt wordt, is 100% gerecycled folie, wat te herkennen is aan de groene kleur.

  • Gestanste kartonstroken
  • Gestanste kartonstroken (harmonica reliëf) worden gebruikt om onze Hebbedoos af te vullen bij artikelen die hiervoor geschikt zijn. Hiervoor gebruiken we karton wat retour komt uit onze meer dan 165 winkels. Dit karton gaat in een zogenoemde shredder en worden gesneden en gestanst tot stroken met een harmonica reliëf. Deze stroken gebruiken we om onze kleurrijke producten, zoals servies, te beschermen tegen beschadiging tijdens transport.